Algemene Voorwaarden

Algemene voorwaarden Klimatisatie Heirbaut BV – 2025:

De algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten (mondelinge en schriftelijke, ook toekomstige) die worden afgesloten met Klimatisatie Heirbaut, behoudens uitdrukkelijk andersluidend beding. De voorwaarden van de medecontractant (hierna genoemd “de klant”) worden uitdrukkelijk uitgesloten. Deze algemene voorwaarden maken integraal deel uit van de overeenkomsten en er kan alleen schriftelijk van worden afgeweken. De klant erkent kennis te hebben genomen van deze algemene voorwaarden en deze integraal aanvaard te hebben.

 

Studies, offertes en overeenkomsten

1.1 De omschrijving van de goederen en diensten die deel uitmaken van het contract is te vinden in onze gedetailleerde offerte. Foto’s, catalogi, folders of andere door Klimatisatie Heirbaut geleverde publiciteitsdocumenten hebben geen enkele contractuele waarde.  De offertes blijven 14 dagen geldig, tenzij anders op de offerte vermeld.

1.2 De klant doet zijn bestelling door aanvaarding van de geldige offerte via ondertekening door een wettelijk gemachtigde (hierna genoemd “offerte/overeenkomst”). Bestellingen zijn slechts bindend voor Klimatisatie Heirbaut na ontvangst van de offerte/overeenkomst, betaling van het eventuele voorschot en mededeling door de klant van alle inlichtingen nodig voor de daadwerkelijke uitvoering van de prestaties. Indien Klimatisatie Heirbaut tot de constatatie komt dat het systeem niet kan geïnstalleerd worden door enige technische reden, kan Klimatisatie Heirbaut de overeenkomst zonder compensatie van harentwege ontbinden.

1.3 Alle studies, plannen, documenten, schetsen, tekeningen en ontwerpen blijven eigendom van Klimatisatie Heirbaut, beschermd door intellectuele rechten. Bij overhandiging aan de klant mogen zij niet misbruikt worden noch door de klant noch door derden. De klant is exclusief aansprakelijk voor elk eventueel misbruik en Klimatisatie Heirbaut behoudt zich het recht voor schadevergoeding te eisen. Op het eerste verzoek moeten de bovenvermelde stukken worden teruggegeven.

1.4 De klant informeert Klimatisatie Heirbaut van zodra er antwoord van de subsidie-autoriteiten ontvangen is.

 

Levering van de goederen (indien geen installatie)
2.1 De leveringstermijnen van materialen worden enkel bij wijze van inlichting verstrekt en binden Klimatisatie Heirbaut niet. Vertraging in de levering geeft dus geen recht op schadevergoeding noch op ontbinding van de overeenkomst.
2.2 Eventuele vervoerskosten komen, tenzij anders bepaald, voor rekening van de klant.

2.3 Indien de klant de eventuele goederen niet afhaalt op de hem meegedeelde datum, behoudt Klimatisatie Heirbaut het recht voor om na het verstrijken van een termijn van 15 dagen, de overeenkomst als ontbonden te beschouwen en dit zonder voorafgaande ingebrekestelling. Partijen erkennen dit als een uitdrukkelijk ontbindend beding.

2.4 Behoudens anders luidend schriftelijk beding, gaat het risico van de goederen over op de klant na levering of na kennisgave voor ophaling door de klant. De bewaring van de goederen in afwachting van ophaling door de klant geschiedt dus op risico van de klant. Alle goederen blijven wel eigendom van Klimatisatie Heirbaut zolang de factuur m.b.t. deze goederen niet volledig werd betaald.

 

Uitvoering van de installatie, oplevering & waarborg (indien installatie)

3.1 De klant verbindt er zich toe om Klimatisatie Heirbaut alle inlichtingen te verschaffen die nodig zijn voor de installatie.

3.2 De uitvoering wordt geschorst door onvoorziene omstandigheden buiten de wil van Klimatisatie Heirbaut om en zonder dat een vergoeding verschuldigd is, wanneer de klant hiervan binnen de 14 dagen na het voorval wordt verwittigd. Klimatisatie Heirbaut is sterk afhankelijk van weersomstandigheden. Sterke wind of regen kan de veiligheid van onze plaatsers in gevaar brengen. Wijzigingen in planning vanwege slechte weersomstandigheden, kunnen dan ook in geen enkel geval ingeroepen worden om een schadevergoeding voor derving van inkomen of vakantiedagen te eisen. Wanneer de uitvoering wordt opgeschort of onderbroken door de klant of zijn aangestelden, is de klant een vergoeding verschuldigd aan Klimatisatie Heirbaut voor de geleden schade. Klimatisatie Heirbaut bepaalt zelf wanneer hij de werken opnieuw kan aanvatten, zonder dat hiervoor enige vergoeding wegens vertraging verschuldigd is.

3.3 De leveringsdatum alsook de afspraken betreffende de dienstregeling zijn naar best vermogen berekend, zijn enkel bij benadering gegeven en zijn niet bindend. Het overschrijden van de termijn vermeld in de orderbevestiging kan door de koper niet worden ingeroepen om schadevergoeding of nietigverklaring van de verkoopovereenkomst te eisen. Er kan van Klimatisatie Heirbaut geen enkele vorm van schadevergoeding voor een veranderende subsidieregeling of wetgeving geëist worden, ook niet wanneer de eerder geschatte leverdatum is gewijzigd.

3.4 Alle ruimtes plus eventuele toegang waar de werkzaamheden uitgevoerd worden, dienen door de klant vrijgemaakt te zijn van allerlei obstakels die de werkzaamheden kunnen hinderen. En dit alvorens de werken aanvangen. De klant verbindt zich de bescherming op zich te nemen van alle voorwerpen dat hij ter plaatse laat tijdens de levering en plaatsing.

3.5 Elektriciteit voor de uitvoering van de werken is te voorzien door de klant.

3.6 De eventueel vereiste vergunningen tot het uitvoeren van werken (bijv. aanvragen parkeerverbod) dienen door de klant te worden bekomen, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen in de offerte.

3.7 Bouwplannen: Klant is er toe gehouden voor de uitvoering der werken een plan ter hand te stellen aan de aannemer waarop alle leidingen in (tussen)muren, (tussen)vloeren en daken en dergelijke duidelijk zijn aangeduid. In geval van ontstentenis van zulke plannen draagt de klant de volledige verantwoordelijkheid van eventuele schade aan voormelde leidingen en/of constructies.

3.8 Staat van het dak: onze medewerkers trachten de staat van het dak van de koper naar hun beste vermogen te beoordelen voor aanvang van plaatsing van de installatie. De  verantwoordelijkheid van het staat van het dak ligt echter bij de klant, zeker omdat gebreken vaak niet zichtbaar zijn. Mocht blijken dat het dak niet geschikt is voor de plaatsing, wordt in overleg een oplossing gevonden.

3.9 Gebroken dakpannen en leien kunnen niet ten onze laste genomen worden. De klant neemt er kennis van dat indien doorboringen door dakpannen, leiden of andere dakbedekking nodig zijn, er mogelijks schade kan optreden. De kosten van vervangen pannen, leien of andere dakbedekking zullen in rekening worden gebracht, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.

3.10 Niet inbegrepen in de offerte:

  1. a) Graaf-, kap-, breek- en slijpwerken voor het plaatsen van voedingskabels. Zij zullen afzonderlijk in regie gefactureerd worden, tenzij anders vermeld in de offerte.
    b) Leveren en plaatsen van bijkomende verliesstroomschakelaars, aardingsonderbreker of aardingspin is niet in de offerte inbegrepen, en zal afzonderlijk gefactureerd worden aan gangbare tarieven.

3.11 Nutteloze verplaatsingskosten en te lange wachttijden (meer dan 1 uur), te wijten aan de klant of diens aangestelden, zullen worden aangerekend aan de klant.

3.12 Monitoring: Na plaatsing en opstart van de installatie, is het de verantwoordelijkheid van de klant om de installatie te monitoren. Enkel bij actieve melding van storing door de klant zal Klimatisatie Heirbaut binnen een redelijke termijn ondersteuning bieden, tenzij een servicecontract is afgesloten. Een storing kan gemeld worden via email. Er kan geen schadevergoeding geëist worden voor gemiste opbrengst.
3.13 Behoudens anders luidend schriftelijk beding, gaat het risico na levering van de goederen over op de klant. Alle goederen blijven wel eigendom van Klimatisatie Heirbaut zolang de factuur (hoofdsom, kosten en evt. interesten) m.b.t. deze goederen of prestaties niet volledig werd betaald.

3.14 Het einde van de werken stemt overeen met de aansluiting van de installatie op het elektriciteitsnet van de klant, behoudens expliciet anders voorzien. De eventuele niet-goedkeuring van de installatie door een controle-instantie te wijten aan de voorzieningen van de klant, verhindert geenszins het einde van de werken.

3.15 Nazicht goederen bij levering en/of aan eind van de werken: De klant moet dit nazien. Tenzij anders luidend schriftelijk beding, wordt er overeengekomen dat als er binnen de 8 dagen na de levering of na het einde van de werken geen bemerkingen of eventuele zichtbare gebreken aangetekend werden overgemaakt aan Klimatisatie Heirbaut, de goederen en/of de installatie geacht wordt definitief aanvaard te zijn. De niet-betaling van de goederen en/of werken zal niet worden beschouwd als een geldig protest. Dit tijdstip wordt dan ook gelijkgesteld met de enige en definitieve oplevering.
3.16 Voor de eventuele gebreken die de stevigheid van het gebouw aantasten wordt een waarborg krachtens de artikelen 1792 en 2270 van het Burgerlijk Wetboek verleend gedurende een termijn van tien jaar die ingaat bij de voorlopige oplevering, zo deze werd voorzien, of bij de oplevering zoals bepaald in art.3.14.

3.17 Klimatisatie Heirbaut waarborgt de verborgen gebreken aan de door haar geïnstalleerde goederen die zich manifesteren gedurende 5 jaren vanaf de voorlopige oplevering, zo deze werd voorzien, of bij de oplevering zoals bepaald in art. 3.14, of de datum waarop de onvolkomenheden werden hersteld en opgeleverd. Deze waarborg wordt verleend op voorwaarde dat de klant elk gebrek dat zichtbaar wordt binnen de maand aan Klimatisatie Heirbaut aangetekend en schriftelijk meldt. Een laattijdig melden impliceert dat de klant geen recht meer heeft op een waarborg. Dit geldt ook voor de manipulatie van de goederen door de klant of door een derde nadat het gebrek duidelijk is geworden.

 

 

Aansprakelijkheid van Klimatisatie Heirbaut

4.1 Wij kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele defecten aan elektrische en/of elektronische apparaten door het uit- en inschakelen van de hoofdzekering van de tellerkast of een stroomonderbreking.

4.2 Klimatisatie Heirbaut is niet aansprakelijk voor de kleine wijzigingen inzake constructie, maten, kleur en design door de fabrikant aangebracht, tenzij uit de offerte/overeenkomst uitdrukkelijk zou blijken dat de constructie, de maten, de kleur of de design voor de klant een wezenlijk bestanddeel van de overeenkomst uitmaken. Klimatisatie Heirbaut mag gebruik maken van gelijkwaardige goederen of door de fabrikant verbeterde goederen in afwijking van deze vermeld op de offerte/overeenkomst. Worden niet beschouwd als gebrek in de conformiteit, als een zichtbaar of verborgen gebrek: lichte verschillen in de kleur of in de afmetingen van de goederen, voor zover deze vanuit technisch oogpunt niet te voorkomen zijn, algemeen aanvaard zijn of eigen zijn aan de gebruikte materialen.

4.3 De eventuele productgarantie en/of aansprakelijkheid m.b.t. de geleverde of geïnstalleerde producten is in ieder geval beperkt tot de door de fabrikant verstrekte waarborgen.

4.4 De waarborg van het materiaal is geldig zoals op de offerte vermeld of anders 12 maanden na de plaatsing, doch met een maximum van 15 maanden na factuurdatum. De onderzoekskosten, de werkuren en verplaatsing bij herstelling van een defect product onder garantie worden steeds gefactureerd aan de klant, tenzij het defect zich voordoet binnen 1 jaar na installatiedatum.

De waarborg vervalt in volgende gevallen:

  1. a) Wanneer de gegevens welke ons worden verstrekt niet beantwoorden aan de werkelijkheid.
  2. b) Wanneer onze instructie voor montage, inbedrijfstelling, gebruik of onderhoud niet nauwkeuring worden gevolgd.
  3. c) Wanneer onderdelen van de installatie, zonder onze voorafgaandelijke schriftelijke toelating, worden verwijderd, verwisseld of gewijzigd door de klant.
  4. d) Wanneer de installatie door beschadiging, ongevallen, misbruik, vorst of brand schade heeft geleden.

4.5 Klimatisatie Heirbaut kan niet aansprakelijk gesteld worden, noch voorziet de eventuele garantie een dekking voor de gebreken van grondstoffen, materialen en producten van een bepaalde kwaliteit, herkomst of type en hun verwerking, opgelegd door de klant in weerwil van het schriftelijk en met redenen omkleed voorbehoud van Klimatisatie Heirbaut.

4.6 De klant, onderaannemer of leverancier gaat akkoord dat deze zich niet kan beroepen op de buitencontractuele aansprakelijkheid van onze bestuurders m.b.t. de uitvoering van het contract behoudens in geval van hun opzettelijke fout of wanneer die fout het leven of de fysieke integriteit van een persoon aantast.

 

Prijs & Betaling

5.1 De prijs is uitgedrukt in Euro’s, taksen niet inbegrepen. De prijzen die in foto’s, catalogi, folders of andere publiciteitsdocumenten voorkomen hebben enkel een indicatieve waarde. Klimatisatie Heirbaut is enkel gebonden door de prijzen vermeld op de aanvaarde offerte/overeenkomst.

5.2 Voor de uitvoering van werken worden de facturen opgemaakt als volgt: 30% bij het sluiten van de overeenkomst, 70% bij beëindiging der werken.

De facturen van Klimatisatie Heirbaut zijn betaalbaar binnen de 14 dagen na factuurdatum op de zetel van Klimatisatie Heirbaut en/of op het rekeningnummer zoals opgegeven in de factuur, offerte/overeenkomst, tenzij expliciet anders vermeld.

5.3 Eventuele betalingsfaciliteiten die uitzonderlijk door Klimatisatie Heirbaut zouden kunnen worden toegestaan, verbinden Klimatisatie Heirbaut niet voor toekomstige overeenkomsten.

5.4 Alle facturen worden geacht aanvaard te zijn wanneer zij niet binnen de 8 dagen na ontvangst door de klant bij aangetekend schrijven worden betwist.

5.5 Er is pas sprake van uitvoering van de betaling door de klant na het effectief ontvangen van de volledig gefactureerde prijs door Klimatisatie Heirbaut. De overhandiging van wissels, cheques of elke andere titel die een betalingsverplichting inhoudt geldt slechts als betaling vanaf het ogenblik van definitieve en onherroepelijke verzilvering. In geen geval kunnen betalingen worden opgeschort, noch op enigerlei wijze gecompenseerd worden zonder schriftelijke en voorafgaandelijke instemming van Klimatisatie Heirbaut.

 

Sancties bij niet-nakoming van de contractuele verplichtingen
6.1 Indien de klant na afloop van een termijn van 8 dagen na de koop afziet van zijn aankoop, zal er een forfaitair bedrag aangerekend worden van minimaal 15% van het contractbedrag, te verhogen met de waarde van hetgeen op het ogenblik van annulatie reeds is uitgevoerd en/of besteld voor de klant. Dit bedrag geldt tevens als vergoeding voor technische en administratieve voorbereiding en nazorg. De ontbinding zal enkel via aangetekend schrijven aanvaard worden. Mocht er sprake zijn van een onvoorziene omstandigheid waardoor een klant zich genoodzaakt voelt de bestelling te annuleren, vragen wij de klant om ons zo snel mogelijk, doch in ieder geval 15 dagen voor plaatsing, een aangetekend schrijven te bezorgen. Wij trachten in zulks geval samen met de klant tot een minnelijke schikking te komen.

6.2 Wanneer een factuur niet tijdig betaald wordt, behoudt Klimatisatie Heirbaut zich het recht voor de uitvoering van het nog uit te voeren werk te onderbreken tot de factuur en de eventuele intresten integraal zijn betaald, zonder dat hiervoor enige vergoeding kan verschuldigd zijn door Klimatisatie Heirbaut. Wanneer Klimatisatie Heirbaut door deze schorsing schade lijdt, zal de klant deze dienen te vergoeden. Desgevallend kan Klimatisatie Heirbaut de rest van de nog uit te voeren werken annuleren. In dat geval is de vergoeding verschuldigd zoals bepaald in artikel 6.4 .

6.3 Klimatisatie Heirbaut behoudt zich tevens het recht voor om de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling, rechterlijke tussenkomst of vergoedingsverplichting, als ontbonden te beschouwen ingeval van faillissement, kennelijk onvermogen, evenals bij om het even welke wijziging aan de juridische toestand van de klant. Partijen erkennen dit als een uitdrukkelijk ontbindend beding.

6.4 Wanneer de facturen niet tijdig betaald werden is van rechtswege en zonder enige voorafgaande ingebrekestelling een intrest verschuldigd gelijk aan de wettelijke rentevoet, verhoogd met 4 %. Daarnaast is eveneens van rechtswege en zonder enige bijkomende voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire vergoeding verschuldigd. Voor bedrijven: 10% van het factuurbedrag met een minimum van 100 euro ten titel van schadebeding onverminderd andere relevante invorderingskosten. Voor particulieren: 20 euro (verschuldigde bedrag maximum 150 euro), 30 euro vermeerderd met 10% op de schijf tussen 150,01 en 500 euro (als verschuldigde bedrag tussen 150,01 en 500 euro is), 65 euro vermeerderd met 5% op schijf boven 500 euro met en maximum van 2000 euro (als verschuldigde bedrag hoger is dan 500 euro)

6.5 Bij niet-tijdige betaling van een factuur zullen alle andere nog niet vervallen schuldvorderingen op de klant van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling opeisbaar worden.

6.6 Bij niet-betaling, zelfs gedeeltelijk, behoudt Klimatisatie Heirbaut zich het recht voor om de reeds geleverde of geïnstalleerde goederen terug te nemen. Dit recht zal uitgevoerd worden zelfs ingeval van samenloop van schuldeisers.

Indien enige factuur onbetaald blijft 30 dagen na vervaldatum van de factuur en er is met de klant geen redelijke oplossing te bemiddelen, kunnen wij van rechtswege de verkoop ontbinden door kennisgeving per aangetekend schrijven, zonder waarborg, dagvaarding of andere formaliteiten. Dit alles onverminderd het betalen van schadevergoeding door in gebreke gebleven koper.

 

Bevoegdheid
7.1 Alle geschillen die voortvloeien uit deze overeenkomst zullen uitsluitend worden behandeld voor de rechtbank van het gerechtelijke arrondissement van onze bedrijfszetel, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
7.2 Al de overeenkomsten met Klimatisatie Heirbaut worden beheerst door het Belgisch recht.

 

Marketing

8.1 Klimatisatie Heirbaut behoudt zich het recht uw commerciële naam en logo, alsook foto’s van uw bedrijfspand in te zetten voor marketingdoeleinden. Tevens kunnen foto’s van de woningen van onze particuliere klanten voor marketingdoeleinden gebruikt worden. Bezwaar aantekenen mag via email info@klimatisatieheirbaut.be.

Vakantieperiode

Tijdens de paasvakantie zijn we gesloten van 12/4/2025 t.e.m. 21/4/2025.

Voor een hoogdringende interventie willen wij vragen een SMS te sturen naar het nummer 0474 48 01 49 met vermelding van het defect en uw naam. Wij contacteren u zo spoedig als mogelijk terug.