Algemene voorwaarden Klimatisatie Heirbaut BV – PV installatie en thuisbatterijen – versie 15/03/2023:
Al onze verkopen en diensten geschieden uitsluitend onder volgende voorwaarden. Ze gelden op alle mondelinge en schriftelijke overeenkomsten met de koper, inclusief voor alle toekomstige zaken met ons. Mondelingen overeenkomsten die strijdig zijn met onze algemene verkoops- en leveringsvoorwaarden zijn slechts van kracht wanneer wij deze schriftelijk hebben bevestigd.
1) Offerte en bestelling
De omschrijving van de goederen en diensten die deel uitmaken van het contract is te vinden in onze gedetailleerde offerte. Offertes – ook prijslijsten of nieuwsbrieven – zijn niet bindend en zijn opgemaakt op basis van de prijzen geldig op de datum van offerte onder voorbehoud van latere wijziging. Een bestelling is voor ons slechts bindend vanaf het moment dat wij deze bestelling hebben bevestigd per brief of per e-mail.
2) Prijs
Onze prijzen werden opgemaakt op grond van de economische toestand, de wisseltarieven, de taksen en invoerrechten op het ogenblik van dit aanbod. Wij behouden ons het recht voor om de overeengekomen prijs evenredig te verhogen van zodra een van de voornoemde basisfactoren aanzienlijk gewijzigd is, en deze wijziging plaatsvond in de tijd tussen de ondertekening van de overeenkomst enerzijds en definitieve levering anderzijds. Indien de wijziging meer dan 300 euro bedraagt, heeft de koper tot 15 dagen voor levering het recht om zijn bestelling ongedaan te maken.
3) Annulatiebeding
Indien de klant na afloop van een termijn van 8 dagen na de koop afziet van zijn aankoop, zal er een forfaitair bedrag aangerekend worden van mimimaal 15% van het contractbedrag, te verhogen met de waarde van hetgeen op het ogenblik van de annulatie reeds is uitgevoerd en/of besteld voor de klant. Dit bedrag geldt tevens als vergoeding voor technische en administratieve voorbereiding en nazorg. De ontbinding zal enkel via aangetekend schrijven aanvaard worden. Mocht er sprake zijn van een onvoorziene omstandigheid waardoor een klant zich genoodzaakt voelt de bestelling te annuleren, vragen wij de klant om ons zo snel mogelijk, doch in ieder geval 15 dagen voor plaatsing, een aangetekend schrijven te bezorgen. Wij trachten in zulks geval samen met de klant tot een minnelijke schikking te komen.
4) Leveringsdatum
De leveringsdatum alsook de afspraken betreffende de dienstregeling zijn naar best vermogen berekend, zijn enkel bij benadering gegeven en zijn niet bindend. Het overschrijden van de termijn vermeld in de orderbevestiging kan door de koper niet worden ingeroepen om schadevergoeding of nietigverklaring van de verkoopovereenkomst te eisen. In het geval van overmacht (bv. Extreme weersomstandigheden) die de uitvoering van het verkoopcontract zou vertragen, zal het verkoopcontract tijdelijk worden geschorst tot het einde van de oorzaak van deze vertraging. Er kan van Klimatisatie Heirbaut geen enkele vorm van schadevergoeding voor een veranderende subsidieregeling of wetgeving geëist worden, ook niet wanneer de eerder geschatte leverdatum is gewijzigd.
5) Vervoer
De levering gebeurt bij de verkoper, behoudens andersluidende schriftelijke afspraak. Vanaf de levering van de te plaatsen materialen op de werf van de koper, zal de koper als goed huisvader zorg dragen voor de geleverde goederen. De klant wordt geacht een woningverzekering te hebben, waarin ook brand- en stormschade gedekt zijn. Alle geleverde materialen blijven eigendom van Klimatisatie Heirbaut tot op het ogenblik van de integrale betaling van de aannemingssom. Klimatisatie Heirbaut kan bij niet-betaling op kosten en risico van de koper, op elk ogenblik de goederen terug komen laten ophalen.
6) Weersafhankelijkheid
Klimatisatie Heirbaut is sterk afhankelijk van weersomstandigheden. Sterke wind of regen kan de veiligheid van onze plaatsers in gevaar brengen. Wijzigingen in planning vanwege slechte weersomstandigheden, kunnen dan ook in geen enkel geval ingeroepen worden om een schadevergoeding voor derving van inkomsten of vakantiedagen te eisen.
7) Wijziging van offerte
Onze offertes worden opgesteld door onze vertegenwoordigers, op basis van een zo goed mogelijke inschatting van de situatie ter plekke met goederen die op het moment van bestelling leverbaar zijn of leverbaar worden. Mocht na bestelling blijken dat een offerte aangepast dient te worden en de wijziging is van substantiële orde (met meer dan 20% verschil in rendement), heeft de klant de optie om de bestelling te annuleren, mits de plaatsing nog niet is gestart. Wijzigingen geven geen recht op compensatie.
8) Asbest
Klimatisatie Heirbaut is niet bevoegd om werken uit te voeren op asbesthoudende daken, noch om te beoordelen of een dak asbesthoudend is. Door in te stemmen met onze offerte, verklaart u dat uw dak niet asbesthoudend is. Eventuele meerkosten voor onderzoek via een laboratorium of (gedeeltelijke) plaatsing door een derde partij, zijn altijd voor rekening van de klant.
9) Installatie
9.1 Vergunningen
De eventueel vereiste vergunningen tot het uitvoeren van werken (bijv. aanvragen parkeerverbod) dienen door de klant te worden bekomen, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen in de offerte.
9.2. Verlening toegang
werf Alle ruimtes plus eventuele toegang waar de werkzaamheden uitgevoerd worden, dienen vrijgemaakt te zijn van allerlei obstakels die de werkzaamheden kunnen hinderen. En dit alvorens de werken aanvangen.
9.3 Bouwplannen
Klant is er toe gehouden voor de uitvoering der werken een plan ter hand te stellen aan de aannemer waarop alle leidingen in (tussen)muren, (tussen)vloeren en daken en dergelijke duidelijk zijn aangeduid. In geval van ontstentenis van zulke plannen draagt de klant de volledige verantwoordelijkheid van eventuele schade aan voormelde leidingen en/of constructies.
9.4 Staat van het dak
Onze medewerkers trachten de staat van het dak van de koper naar hun beste vermogen te beoordelen voor aanvang van plaatsing van de installatie. De verantwoordelijkheid van het staat van het dak ligt echter bij de klant, zeker omdat gebreken vaak niet zichtbaar zijn.
Mocht blijken dat het dak niet geschikt is voor de plaatsing, wordt in overleg een oplossing gevonden.
9.5 Graaf-, kap-, breek- en slijpwerken
Graaf-, kap-, breek- en slijpwerken voor het plaatsen van voedingskabels zijn niet in de offerte inbegrepen en zullen afzonderlijk in regie gefactureerd worden, tenzij anders vermeld in de offerte.
Leveren en plaatsen van een bijkomende verliesstroomschakelaar, aardingsonderbreker of aardingspin is niet in de offerte inbegrepen, en zal afzonderlijk gefactureerd worden aan gangbare tarieven.
9.6 Solarkabel
Wanneer het traject van de solarkabel, tussen panelen en omvormer(s) meer dan 25 meter bedraagt, zullen bijkomende lengtes apart worden verrekend, tenzij anders vermeld in de offerte.
Wanneer het traject van de voedingskabel (XVB max 6mm²) tussen verdeelbord en omvormer(s) meer dan 15 meter bedraagt, zullen bijkomende lengtes apart worden verrekend, tenzij anders vermeld in de offerte.
9.7 Gebroken dakpannen
Gebroken pannen en leien kunnen niet ten onze laste genomen worden. De klant neemt er kennis van dat indien doorboringen door dakpannen, leien of andere dakbedekking nodig zijn, er mogelijks schade kan optreden. De kosten van vervangen pannen, leien
of andere dakbedekking zullen in rekening worden gebracht, evenals de gepresteerde werkuren.
9.8 Kleurverschillen
Kleurverschillen op de materialen kunnen geen aanleiding zijn tot aanspraak op garantie, schadeclaims, terugvorderingen of vervangingen. Vanuit de fabrikant zijn kleurverschillen mogelijk.
9.9 Defecten elektronische apparaten
Wij kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele defecten aan elektrische en/of elektronische apparaten door het uit- en inschakelen van de hoofdzekering van de tellerkast.
10) Betaling
Voor de uitvoering van werken worden de facturen opgemaakt als volgt: 40% bij het sluiten van de overeenkomst, 60% bij beëindiging der werken.
De betaling dient te geschieden binnen de 14 dagen na de factuurdatum. Bij te late of gespreide betaling zijn intresten verschuldigd vanaf de vervaldatum. Deze intresten worden maandelijks berekend volgens de basisrente vermeerderd met 2%. Bovendien leidt elke vertraging in betaling vanzelf en zonder ingebrekestelling tot een forfaitaire verhoging van 10 % op het factuurbedrag met een minimum van 100 euro ten titel van schadebeding onverminderd andere relevante invorderingskosten.
Indien enige factuuronbetaald blijft 30 dagen na vervaldatum van de factuur en er is met de klant geen redelijke oplossing te bemiddelen, kunnen wij van rechtswege de verkoop ontbinden door kennisgeving per aangetekend schrijven, zonder waarborg, dagvaarding of andere formaliteiten.
11) Vermoeden insolventie
Indien ons, na het afsluiten van de verkoopovereenkomst, feiten worden bekend gemaakt, welke, naar onze mening, de kredietwaardigheid van de koper in twijfel trekken, zijn de verschuldigde sommen onmiddellijk opeisbaar.
12) Monitoring
Na plaatsing en opstart van de installatie, is het de verantwoordelijkheid van de klant om de installatie te monitoren. Enkel bij actieve melding van een storing door de klant zal Klimatisatie Heirbaut binnen een redelijke termijn ondersteuning bieden, tenzij een servicecontract is afgesloten. Een storing kan gemeld worden via email. Er kan geen schadevergoeding geëist worden voor gemiste opbrengst.
13) Garantie
De waarborg van het materiaal is geldig zoals op de offerte vermeld of anders 12 maanden na de plaatsing doch met een maximum van 15 maanden na factuurdatum. De werkuren voor het vervangen van de defecte apparatuur binnen de garantieperiode vallen ten laste van de klant.
Onze waarborg vervalt in de volgende gevallen:
a.) Wanneer de gegevens welke ons worden verstrekt niet beantwoorden aan de werkelijkheid.
b.) Wanneer onze instructie voor montage, inbedrijfstelling, gebruik of onderhoud niet nauwkeurig worden gevolgd.
c.) Wanneer onderdelen van de installatie, zonder onze voorafgaandelijke schriftelijke toelating, worden verwijderd, verwisseld of gewijzigd door klant.
d.) Wanneer de installatie door beschadiging, ongevallen, misbruik, vorst of brand schade heeft geleden.
Elke overige interventie die plaatsvindt na deze periode en die op vraag van de klantuitgevoerd wordt, geeft aanleiding tot facturatie van de onderzoekskosten, werkuren en verplaatsing.
14) Klachten
Alle klachten in verband met op het ogenblik van de levering zichtbare gebreken moeten worden medegedeeld per aangetekend schrijven binnen 8 dagen na levering. Tevens vragen wij een mail naar Klimatisatie Heirbaut te sturen. In geval van niet zichtbare materiële gebreken, bij bewijsbare materiaal- of constructiefouten of bij het niet bereiken van uitdrukkelijk of stilzwijgend verzekerde eigenschappen vragen
wij melding te maken per aangetekend schrijven aan Klimatisatie Heirbaut binnen 8 dagen na ontdekking. Ook overige klachten mogen telkens per mail gestuurd worden.
Onze aansprakelijkheid in geval van fouten is beperkt tot de vervanging van de goederen en maximaal tot het bedrag van de aan Klimatisatie Heirbaut toevertrouwde opdracht.
15) Bevoegde rechtbank
Al onze overeenkomsten worden beheerst door het Belgisch recht. Alle betwistingen voortvloeiend uit onderhavige overeenkomst worden beslecht voor de rechtbank van de woonplaats van de verkoper.
16) Marketing
Klimatisatie Heirbaut
behoudt zich het recht uw commerciële naam en logo, alsook foto’s van uw bedrijfspand in te zetten voor marketingdoeleinden. Tevens kunnen foto’s van de woningen van onze particuliere klanten voor marketingdoeleinden gebruikt worden. Bezwaar aantekenen mag via email.